Kasa jest wszystkim. Słyszeliście to na zawsze, ale czy wiecie, co to naprawdę znaczy?
Środki pieniężne w tym kontekście to nie rachunki ani monety, to pieniądze w banku, które możesz dziś wydać. To najważniejszy zasób w każdej firmie, a także taki, który jest zbyt często źle rozumiany.
Potrzebujesz gotówki w banku
Problem z gotówką w biznesie polega na tym, że mamy tendencję do przyjmowania tego za pewnik. Myślimy o zyskach, ale wydajemy pieniądze. Problem polega na tym, że zyski i gotówka są różne.
Zyski to koncepcja księgowa, która zależy od wielu narzuconych ograniczeń czasowych dotyczących sprzedaży, kosztów i wydatków. Z drugiej strony gotówka jest gotowa zapłacić rachunki.
Chociaż gotówka ma kluczowe znaczenie, ludzie myślą o zyskach zamiast gotówce. Wszyscy robimy. Kiedy wyobrażasz sobie nowy biznes, myślisz o tym, ile kosztowałoby wyprodukowanie produktu, za co mógłbyś go sprzedać i jakie byłyby zyski na jednostkę. Jesteśmy szkoleni, by myśleć o biznesie jako o sprzedaży pomniejszonej o koszty i wydatki, czyli zyski.
Nie wydajemy jednak zysków w biznesie. Wydajemy gotówkę. Dochodowe firmy zbankrutowały, ponieważ wszystkie swoje pieniądze były powiązane majątkiem i nie mogły pokryć swoich wydatków. Kapitał obrotowy ma kluczowe znaczenie dla zdrowia biznesowego.
Niestety nie widzimy konsekwencji finansowych tak wyraźnie, jak powinniśmy, co jest jedną z najlepszych przyczyn prawidłowego planowania biznesowego. Musimy zarządzać zarówno gotówką, jak i zyskami.
Zyski nie gwarantują gotówki
W pewnym stopniu przepływ środków pieniężnych zależy od normalnych praktyk biznesowych w branży, w której się znajdujesz.
Firmy wytwarzające produkty, na przykład, muszą sobie radzić z wpływem zasobów na stan gotówki, podczas gdy firmy działające w oparciu o usługi zazwyczaj tego nie robią. Firmy, które sprzedają innym firmom, prawdopodobnie będą musiały czekać na swoich klientów, aby płacić faktury; firmy sezonowe muszą radzić sobie z przewidywalnymi cyklami.
Przepływy pieniężne zależą od praktyk danej branży lub sektora, a nie od tego, jak rentowny jesteś.
Czekam na zarabianie
Firma dostarcza towary lub usługi klientowi biznesowemu lub klientowi wraz z fakturą. Czek przychodzi później. Jest to niezwykle powszechne w sprzedaży między firmami, a to oznacza, że kwota tej faktury jest uwzględniana w sprzedaży miesiąca i jest księgowana jako sprzedaż, ale w rzeczywistości nie jest to gotówka w banku.
Zamiast tego, kwota ta znajduje się w kategorii księgowości o nazwie Rozrachunki z odbiorcami, dopóki nie nadejdzie czek i zostanie zdeponowana w banku. Średni czas między doręczeniem faktury a otrzymaniem pieniędzy to tzw. Dni zbiórki lub okres gromadzenia. Problemem, z którym borykają się firmy, jest to, że wszystkie pieniądze na należnościach pojawiają się w zyskach jako sprzedaż, ale nie ma ich na koncie bankowym. Nie możesz go wydać.
Dochodowe przedsiębiorstwa mogą zostać objęte tylko dlatego, że mają zbyt dużo pieniędzy w rachunkach, a nie w banku. Pieniądze pojawiły się w sprzedaży, ale nigdy nie dotarły do banku. W końcu opłacalność nie zapobiegła niepowodzeniom biznesowym.
Kupowanie rzeczy zanim je sprzedasz
Większość firm produkujących produkty, takich jak sklepy, musi kupować rzeczy sprzedawane z wyprzedzeniem przed ich sprzedażą. Producenci i monterzy muszą kupować komponenty i materiały przed stworzeniem i sprzedażą gotowych produktów, co stwarza wiele potencjalnych problemów z przepływami pieniężnymi.
Nazywa się zapas: produkty do odsprzedaży, materiały do produkcji, komponenty do montażu. Pieniądze wydawane na ekwipunek nie pojawiają się w zyskach aż do ostatecznej sprzedaży – ale nie ma ich już poza bankiem, kiedy są wydawane.
W przypadku firm zależnych od zapasów zarządzanie zapasami może mieć kluczowe znaczenie dla przepływu środków pieniężnych. Zbyt łatwo jest mieć pieniądze związane z zapasami, które zbyt długo stoją na półkach, lub nigdy nie zostaną sprzedane. Te pieniądze zniknęły z konta bankowego, ale nie pojawiają się w rachunku zysków i strat.
Płacąc rachunki później
Przeciwieństwem Należności Konta jest „Rozrachunki z zobowiązaniami”, czyli pieniądze, które firma zawdzięcza swoim dostawcom.
Złożenie 30 lub więcej dni na opłacenie faktur jest dobre dla przepływu gotówki. Każdy dolar, który zasiadasz w rachunkach, to pieniądze, które wciąż są w twoim banku, ale nie w twoich zyskach. Odejmujesz wydatki od zysków, gdy je poniesiesz, a nie kiedy je płacisz.
Prawdziwy zysk: pamiętaj o przepływie gotówki
Wyrażenie „dolna granica” jest odniesieniem do zysków, które są dolną częścią rachunku zysków i strat. Ale tak naprawdę chodzi o coś w rodzaju konkluzji lub najważniejszego wyniku. Dlatego prawdziwym zyskiem dla właścicieli firm jest przepływ środków pieniężnych, a nie zysków.
Dochodowym firmom może zabraknąć pieniędzy z powodu braku przepływu gotówki. Nie da się tego obejść: Aby prowadzić firmę, trzeba mieć na uwadze przepływ gotówki, a nie tylko zyski.
www.faberfaber.pl
www.pandasc.pl
www.planszowadabrowa.pl
www.grajcarnia.pl